Docenten och Rudbeckia

       

En ovanlig dag -denna lördag den 26 juli

Tänka sig - vi har jobbat ihop i nio år, Docenten och jag... och i åtta komma nittiosju år av de nio åren, har jag inte vetat att hon är "docent"...
Detta har nämligen vän och kollega Maria upplyst mig om på senare tid ;)

Jag vet fortfarande inte vad hon är docent i... men ska jag ge mig på en kvalificerad gissning så får det bli Språk!
För rätt som det är, så kommer det en vers på latin, eller engelska eller italienska eller...
Åsså är det bara för den mindre språkbegåvade att "köpa översättningen" ;)
Mellanmänskligt empatiskt språk tillhör också Docentens specialiteter!!

Eller som den gången när en besserwissig medbasterska på centrala badet i stan fick veta att Docenten inte på ringaste vis förstått att man inte får hänga sin badhandduk på räcket till bastuaggregatet i torksyfte...-på ryska!!! :D
Jag hade verkligen velat se minen på den medbasterskan när hon på knagglig engelska sedan ändå skulle försöka sig på en konversation ;)
Gäller att man inte stöter på varandra i kassakön på ICA på vägen hem sen bara ;)

Och nu -efter nio som arbetskamrater bestämdes så äntligen att vi skulle ses i den privata sfären. Oerhört trevligt initiativ. :D
Docenten skulle ta tåget till Tierp och jag sedan hämta henne vid stationen.
Det var då det konstaterades att Docenten åtminstone inte är docent i lokalkännedom, för hon noterade i almanackan: Gå av i Tierp! ;)

Nåväl -vi startade (enligt önskemål) i alla fall vår dag tillsammans med en sightseen i Tierp. Vilket inte är något direkt tidsödande projekt egentligen... Råkar man blinka när man är där, så har man troligen passerat redan...

Men nu vet  Docenten:
- Vart jag har bott som liten.
- Vart jag har gått i skolan.
- På vilken mack jag köpte min första glass på alldeles egen hand.
  (det var på den tiden  Esso fanns ;-))
- Vart alla brunnslock som det står Tierp på kommer från... samt
- Vart Fabrikör Fredner bodde på sin tid.
Vad hon ska göra med all denna information har jag ingen aning om... men nu har hon den i alla fall ;)

Sista anhalten blev till slut: Gammelgården i Tierp.
Där stod vi en stund och var riktigt kulturella i våra resonemang, innan vi åkte hem och fortsatte de allomspännande samtalen:
- i glad anda
- i allvarlig anda
- i skojfrisk anda
- i klok anda
- i sorgsen anda
- i eftertänksam anda
- i munter anda
Man hinner med ett par andor när man umgås i en hel dryg halv dag.
Många härliga reflexioner och underbara anekdoter hinner avhandlas -jag lovar :)

Plötsligt säger Docenten: Rudbeckia -Rudbeckia heter dom!!
Eehm??... Jaha ja... ja om du säger det så ;-)
Förstod ju på all ställning att det suttit långt inne... Jag visste bara inte att vi hade funderat över dem -de gula blommorna som växer likt ogräs på gården...
...fast det är ett ganska vackert ogräs... om jag får säga det själv ;)

Tack för dagar som denna!
Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Kollegan Maria

"Detta har nämligen vän och kollega Maria upplyst mig om på senare tid ;)"



Najs traj men...jaaa...jag blev djupt sårad där...ska fundera på om det där kan fungera...



Och Docenten och jag lever ju parallelliv så det vore ju tameklåen om jag inte visste att hon är Docent...och hon är Docent i mycket - trädgårdsskötsel, psykiatri, frisör, simkunskap, bastukunskap...ja name it och Eva är Docent i det ;)

2008-07-29 @ 00:52:45
Postat av: Annicka

Du får nog liksom komma på idén att bli glad igen då... typ ;) Poängterar igen, att det är både ock ju... :D

Frisöreri?? Det hade jag inte fört upp på listan för docentenheten... Men allt det andra förstår jag absolut;)

2008-07-29 @ 01:02:04
Postat av: Kollegan

Ja jag antar att det är så. Men tills den dag du slutar blanda in ordet kollega när du pratar om mig, tills dess kommer jag vara lite småsné. Se på afrikanen, jag är sur på honom för något han sa i början på våren, kommer inte ihåg vad, vet bara att jag är sur ;)



Docentenheten är verkligen en mångsysslare...det där är ändå bara en liten del av vad den där människan sysslar med!! Ska bli mycket trevligt att umgås med henne på fredag. Hon kanske kan vara suppleant i sköterskestyrelsen!? Då kan hon ju lägga till det på sin meritlista ;)

2008-07-29 @ 01:48:58
Postat av: Annicka

Men herregud... långsinta människa ;)

Nåja -småsné kan jag ta... för då skevar det inte helt i alla fall :D Å tänker du dessutom börja posta saker i egenskap av "Kollegan" så....

Naturligvis ska Docenten väljas in i systerstyrelsen ;)

2008-07-29 @ 02:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0