Akademiska i skymning

     

Det borde finnas en lag...

...som reglerar normal arbetstid sådana här dagar.  
Ingen människa kan må bra av att jobba när det är så här varmt... 
När det börjar skymma över sjukhuset är det fortfarande 21 grader ute!

Och tittar man på hur arbetet har förflutit idag, så kan man nog konstatera att det funnits ett å annat värmeöverslag...
Hos patienterna vet jag i och för sig inte, -de har nog tett sig hyfsat normalt.... och de som inte har gjort det, de gör det förmodligen inte när det är minusgrader heller.
Men personalen... den har det sannerligen inte varit lätt att hålla reda på...

Som exempel kan tas de händelser inne på sal 5 som sannolikt skulle kunna kandidera till "dolda-kameran" och utan problem vinna pris!
Förvirringen var total under en stund.

Patienten i säng 1 hette inte Algot... för det gjorde mannen  som låg i grannsängen... 
Men grannsängen hette inte Johannesson, utan Bertrell. 
Farbrorn i 3-sängen hette däremot Johannes, fast han ville inte ha nåt fika... 
Däremot ville Markus gå hem och sova över natten... men det fick han inte utan tvål... 
Och  tvålen  fick Hugo -som inte behövde... Men han hette åtminstone Olsson...
Den yngsta killen i rummet hade aldrig legat i 1-sängen, som alla trodde... utan hela tiden funnits i 4-sängen. Den killen skrattade dock ganska gott. Och det är ju allmänt nyttigt för tillfrisknandet har jag hört.

Vet ni om förresten, att sängar på sjukhus alltid... sedan tidernas begynnelse... räknas från vänster i rummet närmast dörren, mot fönstret och runt, och slutar helt logiskt med sängen närmast dörren... fast på höger sida.

Men det som fascinerat mig mest idag, är att patienter verkligen är av två olika sorter...
Antingen ifrågasätter dom allt man gör... och då menar jag ALLT man gör!! 
Eller också går dom med på allt som föreslås... och då menar jag ALLT som föreslås!!
Jag är inte helt övertygad om vilken kategori det går bäst för... men "ifrågasättarna" tar i alla fall längre tid att ta hand om ;)

Fast jag kan säga att om jag skulle ligga inne för en mindre åkomma och sedan få en svullnad under ögat... då skulle jag bli livrädd om någon till synes sjukvårdskunnade människa kom in och ville ta ett EKG på mig...
Tack gode gud för att apparaterna kräver att man knappar in ett namn, så att den där sjukhusklädda individen åtminstone måste ställa frågan...
Svullna ögon och EKG hör inte ens ihop i de mest märkliga av förvirrade världar ;)

Nåväl... kvällen har dock slutat lyckligt.
Hugo i 2-sängen hade förmaksflimmer... och oavsett vad han hette i efternamn, så togs det EKG som behövdes till slut... Rätt patient, rätt namn och i rätt säng.
Alla fick fika som ville ha, Markus sover hemma och har tvål med sig hem.

Personalen fortsatte dock ha underliga beteenden för sig i linneförrådet... 
Inget oanständigt dock i motsats till vad myten säger. Men underkläder av varianten unisex var understundom inte längre underkläder utan någon form av utanpåliggande accessoar??

Enligt ordboken
Accessoar -er, betyder tillbehör, bisaker, bihang; (konsth.) staffege, oväsentliga detaljer, bifigurer. Oftast om prydnader och dylikt särskilt till klädsel...
Jojo... jag vill mena det...

Nu har aftonen sänkt sig över det stora sjukhuset, patienterna sover förhoppningsvis och personalen har bytts ut till ett nytt gäng.
Det är fortfarande svårt att avgöra om graderna är flest inomhus eller utomhus. 
Ändlösa försök att åstadkomma någon form av korsdrag är ett projket som man lika gärna kan lägga ner -det är ändå lönlöst.
Det är bara att acceptera: Det är verkligen årets hittills varmaste dygn!!

Imorgon är en ny dag med nya förutsättningar.
Fram till dess ska jag sova!

Kram Annicka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0