Klinikfest

   

Som nummer 1 i ordningen i Östergötland

Ja, under den första riktigt kalla vinterdagen var det dags... klinikfest á la öron-näsa-hals!
En intressant tillställning på många vis.
Exakt klockan 18.30 var den röda mattan utrullad utanför Livgrenadjärsmässen vid Garnisonen i Linköping och vi hälsades välkomna in av rader med gamla vapen och avporträtterade militärer av olika rang. Små tomtar och vackra ljus stod också strategiskt placerade lite varstans. En liten tomte upplyste om var herrarnas toalett låg belägen i byggnaden och man kan bara ana att de äldre gentlemännen på de målade tavlorna skulle ha vänt sig i sina gravar om de hade vetat att det numera finns "damernas" också. Tror näppeligen det förekom kvinnor där på den tiden.
Fast säga vad man vill -men nog är det stiligare på något vis med en löjtnant av den gamla stammen när det gäller målade tavlor. Det gör sig liksom inte med dagens grönkamouflerade uniformer målat i olja... ;)

   

Nåväl -biblioteket var i alla fall mingelrummet för aftonen och en ganska kvalificerad gissning är väl ändock att procenten kvinnor var något litet högre än andelen män i församlingen.
Men icke dessto mindre trevligt för det. Vi hade äran denna afton att stifta bekantskap med vår nye klinikchef -två dagar gammal på sin post. En klinikchef som genast lade ribban genom att... som man säger... dra en fräckis... :D Vi hade också förmånen (tror jag ändå att man måste kalla det ;-)) att se vår avgående klinikchef bakstavligen talat dansa på bortet... :D
Däremellan bjöds vi på skönsång i form av sekreterarnas och sköterskornas egenhändigt författade julvisa. Har fortfarande inte bestämt mig för om det var en vacker visa eller en ren och skär nidvisa ;) Hur som helst avhandlades diverse ämnen som varit föremål för diskussioner under året ;)

Personalen som huserar på plan 11, vilket är de som pysslar med tal- och hörselvård, var inte sämre de. De hade fixat fram en liten grupp som de kallade "Muminpappan och Hattifnattarna"... ;) Deras julsång raljerade fullständigt med vårt datajournalsystem -Cosmic... och tillägnade den sedan till vår verksamhetsutvecklare! Hon sitter nämligen 8 timmar varje dag och sliter med listor, osignerade anteckningar och felnoteringar... sen om det blir någon minut till övers hinner hon med utvecklingen också... nåja, om man nu ser lite krasst på saken ;)

 

Efter detta var det så dags för läkarnas bidrag till den muntra stämningen. Och jag vill bara säga: Det var två minuter långt, de gick in... och de gick ut... Men jösses i himmelens plättar vilket kul sätt dom gjorde det på... Dom vann faktiskt lite pluspoäng på den grejen! ;)
Öronläkarna när de handlar i bästa Matrix-anda... ja, åsså i läkarrockarna förstås ;)
När vi ändå är inne på ämnet himmelens plättar, så går ju tanken osökt över till aftonens meny. Den bestod av en mycket god marinerad kyckling och rotsaksgratäng (vilket förmodligen inte tillhörde kategorin smalmat) Efter det serverades lite ost och kex. Osten tog i och för sig slut en smula i förtid, men personligen tycker jag inte att det var till någon större nackdel för det innebar att vi fick glasstårta till kaffet istället... och det skulle vi visst inte ha fått annars ;)

Med en väldigt trevlig kväll och många skratt i minnet vill jag säga tack så mycket till alla som engagerat sig i denna klinikfest! Det månne ha varit min första, men jag hoppas att det inte var den sista!
Jag hoppas också att generallöjtnanten på tavlan här strax ovan nu har lite lugn och ro igen och kan försjunka i stilla julefrid... intill den glittrande julgranen med sina glimmande ljus.
Själv gick jag ut i den isande kalla natten och gjorde "inbrott" i min egen bil. Dessan tyckte det var onödigt kyligt och bestämde sig för att frysa ihop låsen.
Men rådighet är en dygd... även om det betyder att man måste ta sig i på ett mycket suspekt sätt genom bakluckan!... och hem kom jag ju... ;)

Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Löjtnanter må jobba mesta tiden i grönställ idag men eftersom jag är gift med en löjtnant vet jag att det hänger tjusigare uniformer i garderoben också... även om dom används väldigt sällan, men just vid julbord och så, så...

Men några guldgaloner och fransar på axlarna har jag inte sett, bara de vanliga löjtnantsstrecken.



Kul med fest, fest är underskattat tycker jag ;) borde man gå på oftare. ;)

Ser dig krypandes in i Dessan :D tur du kom hem iaf o låsolja i handväskan borde vara lika självklart som reflexväst, värmeljus o tändare i handskfacket så här års ;).

2009-12-06 @ 01:38:34
Postat av: Annicka

Det tror jag säkert att det gör. Men den senaste i raden av avporträtterade var faktiskt i "vanliga gröna militärkläder"... och det såg lite tråkigt ut på nåt vis. En högtidlig uniform är ju faktiskt ganska stilig.

Jag ska tänka på det där med låsolja i handväskan... jag lovar!! :D

2009-12-07 @ 13:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0