I vedhögen

   

Att trava ved är en konst

Eller ja, det krävs väl ingen större intelligenskvot att att förflytta vedklabbar från en uppen- bart oorganiserad hög under bar himmel -till en snyggt staplad vedkast under tak. Men det krävs tålamod och lite styrka i fingrarna.
Tålamod har jag ganska gott om, men fingrarna tyckte nog inte att jag hade så mycket styrka som jag trodde igår. Jag har träningsvärk i dom idag -och detta trots att det bara var första bildens ved kvar att trava ;)

De östgötska vädergudarna var heller inte på sitt bästa humör igår. Det var sisådär en 4 plusgrader och regnade i stort sett hela dagen. Kan säga att soprent (från ved på backen) och snustorrt inte hade något som helst med varandra att göra... för varken veden eller jag var särskilt snustorra efteråt!

Men till slut fanns båda under tak i alla fall. För vädergudar är till för att trotsas -åtminstone om alternativet är att behöva knäcka loss frusna klabbar från varandra sen (i minusgrader) när vintern och kylan behagar slå till. Och som sagt -tålamodet är det inget fel på.
Så "färdigtravad och dyngsur" kändes som en bra summering efter de sista timmarnas göranden och havanden. Och kvar av den oorganiserade vedhögen är nu enbart en ganska vacker höstbacke.
 
En stackars fjäril hade också på något sätt lyckats övervara sommaren mitt i vedhögen och tyckte jag var på tok för närgången med den där fotomanicken för att tillvaron skulle kännas riktigt trygg och behaglig. Men till slut kom vi överens om det  var färdigfotograferat och fjärilen kunde andas ut. Funderade också om det inte var dags att ta in hängmattan för säsongen.
Men det kom bara till funderingsstadiet -det är nämligen inte vår hängmatta, så risken är det en sån handling skulle komma att betraktas som stöld. ;)

 
Istället kröp vi in den goa värmen inomhus och stortröjan kom på för att bli varm ända in i själen... och Anders blandade till en varsin shot till oss. 
En klassisker med kaffe, galliano och en klick äkta nyvispad grädde ovanpå! :)

Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Ja belöningen efteråt var väl mödan värd kanske :) Hur är det med dom två hushåll på gården som inte är i ert hus, har dom egen vedstack eller värms dom på annat sätt?

Själv tog jag lite glögg i kväll för jag kände mig lite frusen, tände ljus och så läste jag att A-B stöpt ljus så då blev jag lite sugen. Bloggade om ljusstöpning. Blev alltså rena julstämningen en stund ;)

Ha det bra och krama dom andra 3.

kram Neta

2009-10-18 @ 00:25:45
Postat av: Annicka

Belöningen var värd hur mycket som helst!! Inget hårdsmält i Galliano inte... ;)

Men Glögg redan nu?? Jag som höll på att få krupp när jag gick in på Rusta för två veckor sedan och såg julsakerna redan uppackade och glittrande... ;)

Julstämning ska man ha i december!! ;p

De andra lägenheterna värms på annat sätt.

Kram

2009-10-18 @ 11:42:58
Postat av: Neta

Glögg rinner ner hur bra som helst när som helst S men på julen dricks den med mandel och russin, annars bara som den är fast värmd om man är frusen och råkar hitta en flaska från i fjol

2009-10-18 @ 16:21:20
Postat av: Mackan

Spara hängmattan. Det kan tomten behöva till jul om han är trött och pömsig.

2009-10-20 @ 01:52:57
URL: http://www.markuz.se/bloggen
Postat av: Annicka

Mac: Tack, för att du nämnde det... Det hade jag glömt att tänka på annars ;)

2009-10-20 @ 09:46:43
Postat av: Vesna

Säger bara en sak: Bilden på fjärillen gjorde mig illamående och förhoppningsvis är den nu begraven blad alla fina löv ;)

2009-11-03 @ 16:42:40
Postat av: Vesna

Jag blev alldeles illamående av bilden på fjärilen. Tycker att det är så skönt med vinter och kyla så att man slipper eländet iaf i några månader ;)

2009-11-03 @ 16:46:06
Postat av: Annicka

Vesna: Med tanke på hur kallt det har varit i några nätter, så utgår jag från att den... ja, inte finns bland oss längre... ;)

Jag tycker annars att den var ganska vacker... och den gjorde inte en fluga förnär där den satt ;)

2009-11-04 @ 15:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0