Linnédagarna

  


Ja ja -det delades ut fina reklampennor i alla fall... och en mapp :)

Jag har varit på Linnédagarna... och det blev ju en ganska intressant historia.
För vet ni vad som händer om man får en inbjudan och bara ser överskriften "Tema Cancer" och helt missar att läsa resten av det tänkta programminnehållet??
-Jo, det tar tre timmar in på dagen innan man över huvud taget begriper det första ordet!!
 
Jag vet inte hur det är möjligt att misstolka meningen: Akademiska laboratoriets Linnédagar i laboratoriemedicin... men uppenbarligen går det utmärkt.
Hade bara underrubriken i inbjudan blivit läst, så hade denna anmälan aldrig skett kan jag säga!
Laboratoriemedicin är absolut viktigt -men ganska långt ifrån den patientnära vård där jag och min vän och kollega Maria befinner oss.
Vilket också märktes på utställarna!! De läste på den fina namnskylten man fick första dagens morgon och såg först Neurodivisionen... det lät ju bra... men intresset dalar fort om man försöker sälja robotar och provtagningsrör till marknaden och vet att man pratar med människa som sannolikt aldrig kommer att komma i närheten av ett prov som deras apparatur avser ;)

Men nu har jag suttit och tittat på flödesscheman som mest liknar tunnelbanesystemet i Tokyo och tänkt att -det var ju fina färger i alla fall... medan jag lärde mig att det finns en liten "extrakromosom" som inte är bra och ha, om man får en förändring i den.
Och eftersom den upptäcktes i Philadelphia, så heter den naturligtvis Philadelphiakromosomen.
Jag har också lärt mig att när materialet i kromosom nummer 9 och 22 byter plats med varandra så blir det en fusionsgen! Om jag förstår vad det innebär??
Nix, det är ren utantillkunskap det där!! ;) Min enda tröst var att en av föreläsarna plötsligt lagt in en bild i sin powerpointpresentation där det stod: Jag förstår hur det känns!! :D

Och när de började prata om arrayplattformar, adapterligering, amplification med en primer och expressionprofiler... så kunde jag lika gärna filosofera lite över middagsvalet till kvällen istället
-så blev det åtminstone nån nytta gjord ;-)
För det var fullständigt obegripligt, men inget av det verkade kosta mindre än 30.000 om man skulle använda sig av det!!

Däremot var Folke Knutsson, överläkare i transfusionsmedicin (chefen för blodgivarcentralen) lite underhållande när han med  inlevelse beskrev flugors spraytvärstopp och fall i de svenska operationssalarna i början på... ja, det var långt före innan jag kom på att jag skulle bli sjuksköterska i alla fall ;)

Åsså mitt i alltihop... så kom sms:et... som jag hade väntat på sen 08.20 på morgonen:
Innehållet bestod av ett  -JAAA :) ... ungefär... så...

Grattis till MC-kortet!!

 


Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Jaha så det var premiärtur upp till dig

2008-10-12 @ 18:45:26
Postat av: Annicka

Neta: Eehm... nåja, premiär för "långtur" möjligen ;D

2008-10-12 @ 18:47:28
Postat av: Maria

Var vi verkligen på samma föreläsningar?? Det enda jag hörde var Philadelphiagrejen...

2008-10-16 @ 21:50:47
Postat av: Annicka

Maria: Rent fysiskt var du i alla fall på samma plats som jag... sen om du valde att ha kocentrationen på annat håll, så... kanske du fick mer nytta gjord på det viset... Vad vet jag... :D

2008-10-17 @ 09:46:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0