Myran

 

Ur en myras dagbok

Stjärnorna lyser klart från himlen. Med granbarret i släptåg vandrar jag kvällens sista promenad hem över gården -till stacken. Lugnet på gården har lägrat sig och aftonen är fridfull.
Husbonden kommer gåendes på gårdsplanen. Han ska förmodligen släcka i ladugården eller också bara hämta posten.

Ser att han pysslar med nåt... den där prylen som far fram och tillbaka i munnen har jag sett förr. Myräldsten i stacken har sagt att människosläktet gör så där.
De kallar det tandborstning och ses oftast bara inomhus... Vem vet och jag funderar inte så till övers mycket på det heller. Vi jobbar bra sida vid sida bara helt enkelt. Eller jobbar och jobbar...
-så länge jag kan norpa granbarren på går'n och kolla lite i sockerskålen då och då så får det vara hur det vill med den saken.

Plötsligt händer det... slaschps, floffph, skvitter...
Natten blir vit som om dagljuset kom tillbaka och det svider i ögonen... Men vaa f-n...??... 
Landhöjningen blir påtaglig men marken känns som gungfly...
Benen får inte fäste liksom... det svider fortfarande i ögonen och inte går det att torka bort skiten heller. Tentaklerna har smetat ihop. Nu gäller det att simma iland!!

Snacka om fluorchock!!
Hjärnan registrerar: Släpp granbarret för helv... och börja kravla ur sörjan!!!

Räddningen kommer fortare än anat och från helt oväntat håll...
Husbonn' är på väg tillbaka -det var posten som skulle hämtas.
Stryker skummet ur ögonen och tar sats... Hoppa!!... NU!! 
Aah... Räfflor i träskor... Guds gåva till myrorna!! 
Och sjung Himmelens lov för det antal ben myror begåvats att ta spjärn med...

Nu gäller det bara att hänga i... ett steg *donk donk*... två steg *donk donk*
Vänta här nu... vattenpöl närmar sig... tre steg *donk donk*
Alltså Hallå!! Vattenpöl närmar sig!! Ska vi inte veja??... fyra steg *donk donk*
Men VEJA då!!... Splasch... Nehepp... inte det... fem steg *donk donk*

Men hur tänkte han där -han säger ju alltid till barnen att inte hoppa i vattenpölarna??!!
Pttvi *ruska på huvudet*... jaja, fick ju ögonen sköljda i alla fall.
Åsså kanske man kan räta upp tentaklerna igen nu då...

Ska bli skönt när han stannar till, så man kan hoppa av den här trädojjeresan...
Meh?? Vad gör han nu?? Vad ska karln göra på den stegen??
Å fram för allt... Hur högt ska han??
Myrben må vara många och starka -men dom orkar inte spjärna hur länge som helst!!

Åhh herregud -det ska inte till å va höjdrädd. Du -det räcker nu!! Inte fler steg snälla... Oough...
Fatta att man bara sitter här i räfflan och kollar ner. Vet ni hur lång en stege egentligen är??
150 myrmeter... 150 MYRMETER!!... Jag blir åksjuk... Han ska ju ner sen också...
Jag blundar en stund helt enkelt!!

Åh Herre i din himmelska tron.... Äntligen -fast mark under sulorna igen... Nu kliver jag av!!
Som plåster på såren den här kvällen, tänker jag sannerligen ta en vända och kolla om det finns nåt att dricka... Saft till exempel!!

Men va f-n... (för andra gången idag).
Jahaja nu har dom börjat banta igen... Då finns det bara lightsaft!!
Det VET dom väl att min spröda lekamen inte tål Fun Light?!
Aspartamet ni vet... -blir organsvikt på en gång!!
Näe -fy för den lede... nu går jag HEM!!




Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Mac

Ja men se där. uj uj uj dramatik på hög nivå.

Nu vet man allt om Myr-Stackarna :)

Det djur som det är mest synd om faktiskt :-)

Och som ett sista tips. Förtär inga andra flaskor än Funlighten =)

2008-10-31 @ 10:38:16
URL: http://www.markuz.se
Postat av: Annicka

Mac: Jo du, inte lätt att vara myra inte ;)

Och som replik till ditt sista tips: Jag dricker hellre vatten om jag annars bara har Funlight att dricka... Jag förstår dom där myrkrakarna ;)

2008-11-03 @ 10:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0