Intressant shoppingtur

   

Jag skulle bara ha ett grenuttag

Man blir ganska snabbt varse att: Nuförtiden räcker det inte riktigt med de väggfasta kontakterna som finns i normalt byggda bostäder för att tillgodose all teknisk apparatur som behövs ihop med datoranvändande. I alla fall räcker det inte hemma hos mig!
Och efter att ha ledsnat på klumpiga skarvdosor som gör att fötterna inte får plats under skrivbordet längre, så hade jag bestämt mig för att skaffa ett avlångt grenuttag!!
Det ledde till en generell shoppingrunda på stan som blev något dyrare än de 159 kronor som grenuttaget kostade ;)

Men vad fick jag för pengarna då?? Jo, ett grenuttag ;) och en lektion i överspänningsskydd.
Lite hushållspinaler, plastfickor och fotopapper... samt mat och huvudvärk :D
Grenuttaget var ju som sagt prio ett och Anders fick bistå, telefonledes, med lite "bra-å-ha-kunskaper" i grenuttagens djungel.

Fråga ett: "Om man ska ha ett grenuttag med en massa "grenar" -ska det vara med eller utan överspänningsskydd då"??
Smart motfråga ett: "Annicka -vem är det som ska handla"?? ;)
Svar ett: "Det är jag" ;) ...vilket antagligen berättade för honom vad jag behöver ;-)
Slutsvar ett: "Överspänningsskydd och överlastskydd är aldrig fel, så även om du kanske aldrig behöver skydden så kosta på dig dom där extra 20 kronorna du" ;-)
-Tack!! :D
Sen höll det på sådär i fem frågor ungefär...

Anders insåg nog ganska raskt att mina kunskaper i el-teknisk lära är en smula begränsade.
Och jag insåg lika raskt att med Anders tålamod och pedagogik så kan det nog bli en ändring på den fronten ;) Jag lärde mig på bara en liten stund att "antalet grenar" (som för övrigt heter brunnar på elektrikerspråk) inte har ett dugg med överspänningsskydd att göra.
Det är helt enkelt bara ett allmänt åskskydd för hela dosan!
Jag lärde mig också att 3G1.5 utläses som "tre ge, en å´n halv" och att G står för ground (alltså jord) och 1.5 är arean i kvadratmillimeter på totala antalet kardeler i en ledare...
Och all denna kunnskap tillskansades vid grenuttagshyllan på Jula... medan stackars kamrat Fredrik snällt fick sitta bredvid Anders i bilen och lyssna på alltihop och äta cocosbollar ;)

Sen skulle jag bara kolla lite i alla andra x antal affärer som jag gick in i... Men -det slutade med ett försvarligt antal kassar från olika håll. Fast naturligtvis bara med nyttosaker i! :D 
Hoppade dock stolt över banandelaren -som annars verkar vara en väldigt fiffig manick som det är ett under att världen klarat sig utan fram till nu ;)

Det var då jag insåg att: -jag är hungrig!!
Så sista stoppet innan hemfärd blev följdaktligen hos en känd kedja gjord för färdigmat i påse ;) Därefter skulle jag bara in i bilen och ta mig hem.
Jag lovar att det är intressant att balansera färdigmat i påse ovanpå kassar som innehåller det mesta mellan toaborstar, grenkontakter, rengöringsmedel och fotopapper.
Det blir på nåt vis inte direkt några plana ytor i det läget ;) Speciellt intressant blir det med läsken i mugg med lock och sugrör... -men Tack Gode Gud åtminstone för lock och sugrör ;)

Men får man bara ordning på det så... -Äta hamburgare utan att drälla alltför mycket lök, sallad och dressing i knät, styra med knäna, åsså släppa allt för att inte sugas med in i lastbilen som skulle köras om... fånga upp burgaren igen, komma på att man är törstig mitt i stripsen, styra med knäna, inte drälla dressing... vara glad att mobiltelefonen inte ringer...

Det var just då huvudvärken kom ;) Mobiltelefonen ringde!!
Och där i andra ändan var det en glad manusläsande röst som ville veta var jag tycker och har för kunskaper om kärnkraften i det här landet??!!
Va f-n??...-vem vill veta det så här en torsdagskväll vid kl 19.39?? Men jodå...

-Är jag orolig/rädd för hanteringen av utbränt kärnbränsle?? (Borde kanske -men funderar i alla fall inte nämnvärt över det till vardags!!)
-Vill jag att man ska begrava det kvarvaranade avfallet efter använt kärnbränsle i haven eller i urbergen? (Bergen känns om möjligt mer solida?!)
-Vet jag hur länge efter radioaktiviteten är farlig för mänskligheten?
Det var jag tvungen att googla på när jag kom hem - och även om värdet inte säger nåt som farligheten i sig, så har i alla fall Uran 238 en halveringstid (Obs!! halveringstid) på 4,5 miljarder år... Jag lär alltså inte få vara med när den sista strålningen släcks av det kärnbränsle som används i Forsmark idag ;-)
-Vill jag att slutförvaringen ska ske i Sverige eller utomlands? (Schysst att låta andra ta riskerna för vårt egenanvända radioaktiva skräp??)
-Är jag engagerad i politiken kring utbränt kärnbränsle? (Nix-läser knappt infobladen som kommer i brevlådan en gång)
-Litar jag på politikerna?? (Har jag nåt val??)

Den sista frågan var ju också lite intressant: -Vilket postnummer har jag?
Med tanke på hur många frågor som ställdes omkring Forsmark i förhållande till antalet frågor omkring Barsebäck, så tror jag att det finns en liiten liiten möjlighet att manusläsarkvinnan kanske redan visste det ;)

Det skulle i alla händelser vara intressant att läsa resultatet på denna scopundersökning!!
För om alla satt med händerna fulla med MacFeastmeny när de svarade, knät full i ratt och fick ungefär två komma tre sekunder på sig att svara eftertänksamt på alla frågor i en skala från ett till hur många som helst (man hann ju glömma frågan innan alla svarsalternativen räknats upp) 
-så undrar jag ju lite över trovärdigheten i den ;)

Det var då texten på t-shirtsmagneten här ovan plötsligt kändes oerhört relevant:
Stop talking I'm out of Aspirin ;)


Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Marie

När kommer din bok??? Alltså du skriver så bra!! Jag ser dej framför mej, i bilen, med maten, ratten och mobilen....S....ingen vacker syn, men rolig....jo du var en vacker syn men resten....äh, du fattar vad jag menar....S

Kram

2009-02-07 @ 12:29:04
URL: http://mariesandrahem.blogg.se/
Postat av: Annicka

Marie: Ja du vet -det där var ingen barnlek att få ordning på. Är väl tur att inte pappa läser i bloggen så ofta, för yrkesföraren i honom skulle väl få spader :D

Det där med boken ska jag fundera på -tackar för komplimangen så länge ;)Kram

2009-02-07 @ 14:01:49
Postat av: Neta

Jag har en banandelare...... o Rune också ;) han fick den och en banan i julklapp

2009-02-08 @ 03:02:31
Postat av: Annicka

Neta: För upplysningens skull så vill jag bara meddela att den avbildade banandelaren ÄR ingen mindre än just DIN banandelare :D och jag tycker att du om inte annat borde ha känt igen ditt eget köksbord :D :D :D

Jag tror för övrigt att jag skulle bli lätt häpen om jag fick en banan i julklapp ;)

2009-02-08 @ 13:12:20
Postat av: Neta

Blev Rune också :D :D

Funderade just över hur du kunde ha det fotot utan att ha köpt nån ..... :D ;) nä kände varken igen händerna eller bordet ;)

2009-02-08 @ 14:20:19
Postat av: Neta

Jo men vänta känner visst igen händerna... :D:D puh annars hade jag väl fått skämmas ;)

2009-02-08 @ 14:21:38
Postat av: Annicka

Neta: Jag är verkligen glad över att du kände igen händerna... Du lär ju ska ha sett dom Nån Gång tidigare :D

2009-02-08 @ 14:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0