Fjäderfäfoder och tättpackat spån

   

Dom pratar om hönsmammor

Men hönorna på Norrfallet håller mest ordning på fodret och äggen tror jag ;)
Mot bättre vetande skulle man kunna misstänka att dom har en "skalman-mat-och-sov-klocka" för just sånt... Ja, för mat- och värptider alltså ;)  Åsså tuppen Britt-Arne som vill ha ett ord med i laget mellan varven... ja, naturligtvis efter avklarat matintag han också då förstås ;)

Det har sin charm i alla fall att pyssla lite där inne i hönsgården! Gammalt spån ut och nytt spån in. För mig som är ny i fågelbranschen ska tilläggas att jag hittills uppvisat ett ganska stort mått av försiktighet i spridandet av just spån...
Det är en sak att bädda "handfullsvis", lite varsamt och försiktigt i redena... men att täcka resten på samma sätt blev jag snabbt varse är nåt man inte gör...
Prata om att hönsen fick hålla in fjädrarna för att inte få alltihop i huvudet ;)

En å annan höna tittade också ut lite förnärmat när jag försökte plocka ut äggen ur redena!!
Lite sådär "pilla-mig-inte-i-rumpan-förnärmat" -om ni förstår ;)
På sätt och vis förstår jag dom... Vem i hela friden vill bli störd när det är dags för ägglossning liksom ;) Det är ju även då läge att vara ifred en liten stund... ligga under täcket, läsa en bok och äta chokladpraliner.

Men det är himla mysigt med nyplockade färska ägg. Rengjorda sen, så ser det så vackert ut när dom ligger där i kylen och väntar ;) Gott är det också. Smakrika och med lite speciell känsla i konsistensen. Dom är ju fullständigt omöjliga att skala, men vad gör det när man kan nocka dom i toppen och äta med sked ;)

 

Den här dagen plockades 64 stycken!
Eller egentligen 65...men ett havererade när det på nåt sätt slutade ligga i min hand och istället valde att lägga sig i vasken... Å där rök två spänn ;)

Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Snart står du väl på torget och säljer ägg också :) ser mysigt ut iaf, ser också att det innehas kolsyremaskin i norrfallet :D

2009-03-31 @ 00:24:20
Postat av: Annicka

Neta: Får väl se om det kan ordnas... det finns ju i alla fall ett torg i Skärblacka, så det får väl bli där i så fall ;)

Japp -kolsyremaskin innehas! En splittervit Soda streamer ;)

2009-03-31 @ 20:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0