Semester i mångkulturell anda

     

Den fick en flygande start... ja, min semester alltså ;)

Efter att ha varit avdelningens sekreterare de sista två dagarna innan semestern, så tycker jag själv att jag städat upp på skrivbordet efter mig... tillräckligt för att inte vår ordinarie sekreterare ska drabbas av spunk, när hon kommer tillbaka efter sin semester på måndag.

Patienterna som åkte hem fick sina återbesökstider bokade, intyg i handen och identitetsbanden avklippta och blev därefter regelrätt utskrivna ur datasystemet...
Lyckades även boka en telefontid och få det "rätt hela vägen" och det är inte ofta jag lyckas med det kan jag säga... Systemet och jag är inte kompisar i just det fallet... 
Det slutar oftast med att jag lurar den genom att gå någon bakväg, för att få som jag vill.
Men idag lyste den med vänlighetens strålar mot mig ;)

Ordnade också med sjuktransport till en patient som skulle hem till sitt äldreboende. Och det blev ju en klart... hmm... intressant och spännande historia.
Ringde sambandscentralen kl. 09.35... och fick transporten bokad till 09.50...
Transporten kom dessutom på utsatt tid... Har det nånsin hänt???

Detta gjorde dessutom att det blev bråttom med pappersexcersisen.
Har nog aldrig skrivit en epikris så fort!
En epikris är en omvårdnadsanteckning (och information) om vårdförlopp och fortsatt planering till den vårdinstans som ska ta över vårdansvaret för patienten.
-Tack gode Gud för "kopieringsknappen"... den underlättade min tillvaro oerhört under några hektiska minuter där...
-Tack gode Gud också för att patienten var klar med morgonbestyren och frukosten -så att hon slapp märka något av personalens kvartslånga hets ;)

Nåväl... Klockan Lunch var avdelningsarbetet definitivt på avstannande!!
Helgens tilltänkta lugn började infinna sig och resten av min sista arbetsdag blev i stort sett en mycket lång stunds väntan på semester ;)
Men med lite fantasi och och trevliga arbetskamrater så ordnade det upp sig med detta också :D
Fast en och annan kopp kaffe gick det åt under tiden ;)

Är dock lite glad att jag hann få träffa den patient som jag vid två tillfällen träffat i sommar... och som jag båda gångerna mer eller mindre bara måst se passera mig -på väg till intensivvården.
Men nu såg han ändå såg ut att må förhållandevis hyfsat och det kändes som ett bra avslut inför semestern på något vis.

Passerkortet genom flexklockan och därefter ner med kortet längst ner i väskan!!
Tre veckors ledighet tar sin början!!
Och min första semesterkväll ängnade jag åt att vara mångkulturell...
...med mina arbetskamrater :D

Men för att min vän Maria inte ska få spader, så vill jag förtydliga...

   
De är mina vänner... också!! :D
Docenten (som egentligen heter Eva) och Vesna och Maria!!

Aftonen började med en mycket god marockansk middag. En gryta vars innehåll det var obetalbart gott att fånga upp i en bit bröd och därefter bara låta smälta i munnen...
Tack Fatiha för denna ljuvlighet!

Aftonen fortsatte sedan hemma hos Vesna, med fika...
-Vesna, kaffeapparaten var alldeles utomordentligt väl fungerande och jag ska aldrig mer vara orolig för detta... ;) Önskar dig också Lycka Till med allt!! :)
Men du får hjälpa mig med det bosniska namnet på "det-där-goda" som din mamma knåpat ihop -lyckades inte lägga det på minnet ;)

Mycket snack och många skratt blev det i alla fall och en fantastiskt trevlig kväll var det.
Tycker själv att jag inte hade kunna få en mer flygande start på min semester!!
Tack till Er!!

Men jo... vet ni förresten...
Det går i och för sig inte på fler... för då trillar dom av...
Men med lite vilja går det i alla fall att trycka ihop 10 köttbullar på en semesterfrukostmacka ;)
Tro mig... jag har just provat... Mycket gott!! ;)



Kram Annicka


Kommentarer
Postat av: Vesna

Hej syster Annicka!

"Det- där- goda" som min mamma knåpat ihop heter pita. Och just den sorten (fyllningen med kött) som du åt igår heter Burek.



Massor med kramar//// VESNA!

2008-08-02 @ 14:43:22
Postat av: Annicka

Tack sestra Vesna!

Nu ska jag nog lyckas komma ihåg det ;)

Kram tillbaks

2008-08-02 @ 15:35:11
Postat av: Maria

Oerhört svårt ord att komma ihåg...Pita...hmm...

2008-08-02 @ 17:53:29
URL: http://aymamoron.blogg.se/
Postat av: Annicka

Burek, Maria... det var burek jag inte kom ihåg ;)

2008-08-02 @ 18:08:02
Postat av: jappe

Hummmmmm Va ska Jappe hitta på för mat till nästa besök på Jappes Wärdshus då???

Nu duger de väl inte med vanlig mat utan lär va något Riktigt exotiskt ;-)

2008-08-02 @ 18:15:10
Postat av: Maria

Ja iofs, det var ju lite sämre att komma ihåg. Okej då...



Kan inte du gå ut på byn och slå några väl utvalda människor på näsan eller halsen så vi får nå patienter???

2008-08-02 @ 18:22:22
URL: http://aymamoron.blogg.se/
Postat av: EL Maco

Man kan faktiskt med lite vilja stapla köttbullarna ovanpå varandra om man vill.

2008-08-02 @ 19:08:36
URL: http://www.markuz.se
Postat av: Annicka

Jappe:

Har jag nånsin klagat på svensk mat??... eller än mindre... på Din Mat?? ;)



Maria:

1) Tack! ;)

2) Jag har semester och tänker inte i sådana jobbrelaterade banor för tillfället... ;)



Mac:

Har du nånsin provat att bita över EN Hällakaka, med EN rad köttbullar på?? ;)

Då hade du insett att det behövs inte mer -på höjden alltså... ;)

2008-08-02 @ 21:37:57
Postat av: Neta

Glöm inte limma köttbullarna med nåt gott om du nu får för dig bygga pyramiderna, och du...använd besticck...

2008-08-04 @ 22:01:26
Postat av: Annicka

Neta: Nu var det i och för sig Mac som tyckte att köttbullemackan skulle byggas på -på höjden... Jag kan ju se de käk-omspännande problemen i det företaget... ;)

Men det är klart... liiite "murbruk" av rödbetssallad... ;)

2008-08-05 @ 09:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0