Konsten att elda -lite noga

   

Det började med 17 graders vara eller icke vara

Det råder ingen som helst tvekan om att 17 grader inomhus är för kallt om man samtidigt ska tycka att det är mysigt att vara inomhus utan termobrallor och toppluva!!
Jag var helt överens med Anders om den saken!! ;-)
Sen tycker väl i och för sig inte Anders att det är direkt befogat med termobrallor -det är ju trots allt plusgrader vi pratar om...
Men eftersom min nästipp tenderar att drabbas av istappar längst ut och Anders förmodligen ledsnade på att mina iskalla händer ideligen värmde sig på hans mage så sa han en gråkulen dag: -Du ska få en regulator gumman!! ;-)

Tack älskling!! *jättelycklig* ;-)
Å regulatorn är den där lilla högen av småprylar som ligger i mitten!!

På sitt sätt ganska intressant att jag tillägnades just nämnda regulator, med tanke på att jag fortfarande är folkbokförd 30 mil ifrån densamma... ;-)
Men varför peta i småsaker. En regulator kommer att göra min varma lycka och Anders lycka över att få skruva i och och under och över och runtomkring denna lilla manick gick inte heller att ta miste på... så... Perfekt helt enkelt!! ;-)

Och nu kan jag allt om hur en regulator fungerar... eller *harkel*... åtminstone allt jag behöver kunna för att bibehålla en något sånär anständig kroppstemperatur ;-)
Erkänner utan omsvep att jag inte förstod mer än nödvändigt förrän jag såg kopplingen till det vred som liknar det jag har hemma för att ställa värmen med... Jag förstår nog inte det heller, men det vredet förstår jag mig på att använda i alla fall ;-)
Å hips vips... se där ja... 21 grader och av med termobrallorna!!

   

Men den som nu trodde att det var frid och fröjd med en välinstallerad regulator så säger jag bara: Nope!! Det måste till en energikälla också!!
Och jag vet inte om det är tack vare eller på grund av att regulatorn ägs av en elektriker, som inte Vattenfall får sälja en enda kilowattimme el i husuppvärmade syfte...
Det kan vara en kostnadsfråga också, som gör att Vattenfall får skylla sig själv men...
-Nej... det är här allmän vedeldningslära kommer in i bilden!!

  

Först måste veden in och travas snyggt och torka. Så långt inga problem.
Kommer man bara upp med  vedskottkärran uppför lilla backen utan att slå ihjäl sig, så går det perfekt att hiva in veden nerför den därför avsedda vedrutschkanan sen ;-)
Sen ska spintet sopas ihop och sedermera även nyttjas. Och Anders hävdar att sopkvasten här ovan fungerar alldeles utmärkt för göromålet. Själv känner jag mig en smula skeptiskt till denna ankelfrakturerade variant av samlade sopstrån med tillhörande skaft och kan säga att hade jag inte redan köpt en julklapp till honom så hade det nog blivit en liknande tingest... fast med sop-förmåga åt båda hållen!! ;-)
Nåväl -med fullgott utvecklad användningsteknik och lite tålamod så ordnade allt upp sig till det bästa.

Nu dags för det stora momentet... Tändbrasan!!
En tändbrasa åstadkommes av dagens ihopsamlade papperskolijox samt ett par vedklabbar och varar i ungefär 45 minuter!!
En tändbrasa som varat i tre timmar eller mer, är att betraktas som ett "börja-om-projekt"!! ;-)

Observera dock att reglaget här ovanför inte står i tändläge -utan i brännläge!!
Tror jag det var... ;-) Terminologin här är i alla fall oerhört viktig förstod jag...
Elden brinner nämligen olika i de olika lägena! Men mina hjärnceller får spunk av påståenden som att eld brinner neråt... Det strider mot all logik att eld brinner neråt!!
Men nu är det så, en gång för alla... Det har Anders sagt!! 
Det var nåt med rökkanalerna också... men då hade hjärncellerna redan givit upp!!

   

Nåja... har man dock klarat sin 45-minuters deadline, så övergår här tändbrasan i brännbrasa!
Röra om i glöden -helst utan att det ryker in... Fylla pannan tills det inte går in en flisa till och hoppas på att glödbädden var tillräckligt kraftfull för att torka det sista ur den eventuella surved man kanske stoppade in ;-)

Men sen kära vänner... kan man sätta sig till rätta och rofyllt se på hur elden flammar och njuta av... att man nu snuvat Vattenfall på några kWh igen ;-)

   

Men om man nu inte skulle roas av att sitta i pannrummet och blåstirra in i en vedpanna,
...så kan man ju alltid koka en kopp kaffe och åstadkomma en...
Ja, alltså... det skulle bli en varsin negerboll... det skulle det!!  Men kaffet var klart före boll- rullningsmomentet och suget för stort, så det blev helt enkelt en homogen negerkaka!!
Och med kaffe i koppen och varsin sked att äta från varsitt håll med -blev det bara en "minimur" kvar av vår dag i uppvärmningens förunderliga skola! ;-)

Om vi fuskade med tandborstningen efteråt??
Nix -gjorde vi inte!! ;-)

Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Maria

Uppe ur soffan. Och mycket road av läsningen. Mycket bättre än Liza. Även fast jag fortfarande inte fattar vad en regulator är.



MEN allt som gör att det blir varmt är bra. Så jag är glad att den funkar.



Nu åter till soffan och injicera kaffe intravenöst.

2008-12-20 @ 02:14:55
Postat av: Annicka

Maria: Glad att din natt kunde förgyllas med lite värmereglerande småsnack ;) Tveksamt dock om en regulator nånsin kommer att kunna slå ut Liza?! :D

Jag är sedan långt från den rätta att räta ut ditt frågetecken gällande regulatorer... Men jag har förstått att jag ska prata vänligt med den och damma av den varje fredag -för då kommer den att vara snäll mot mig tillbaka!! ;)

2008-12-20 @ 11:00:14
Postat av: Anders

Annicka och jag pratade om den här negerbollbloggen här för typ en dag sen och jag sa att akta dig så det inte kommer upp negerkaka när man söker på google...:) Detta hade jag inte i tankarna ikväll när jag slog på mobilen och fick syn på ett mms som visade sig vara från Annicka med en sökning just på negerkaka (jag tror faktiskt Anders negerkaka också). Då tänkte jag: Jag måste bara kolla Annickas blogg nu!! Va fan va det för adress!? Ja jag söker på negerkaka så måste det ju då bevisligen komma upp för mig också! Jo, mycket riktigt! Nummer 1 på listan va faktiskt Anders jättegoda negerkaka, men inte han i Norrfallet då...:) så då kände jag mig ju lugn och kunde titta på syssis version av en negerkaka samtidigt som jag storknade av skratt med tanke på vad vi hade sagt och vad som man skulle akta sig för...:) (Det är faktiskt så att negerbollar är negerbollar för iallafall de som är födda 1974!.:) Alltså ingen version av rasistiskt tänkande utan den goda negerbollen som faktiskt var lite godare än den chokladbollen som står och väntar på att få bli tillverkad i de svenska hemmen. Okej!? Ja just så ja. Du är helt underbar Annicka!! Sen började jag faktiskt titta lite längre upp och fick se ett antal bilder och text på regulatorn som Annicka och jag har pratat om en hel del sen vi träffades och de där noga eldandet...:) Jag måste bara säga att något mer precist och noggrant skrivande för en regulator och dess matande energikälla har jag aldrig sett!! Du är ett riktigt Norrfallsämne Annicka! (förlåt Annika i Märsta men hom är faktiskt det :)) Stora kramar och en fortsatt trevlig kväll./Regulator-Anders

2008-12-20 @ 22:52:07
Postat av: Annicka

Anders: Läser och skrattar nu när jag vaknade och såg "novellen" till kommentar från dig... Mina arbetskamrater undrade lite vad som var så roligt -och att i det läget säga "negerbollar och en regulator"... Det upplyste dem inte nämnvärt ;-) Men de kan ju alltid läsa min samlade kunskap i regulatorer och nogsam eldning... ;-)

Kan bara säga: Du är underbar du också Anders!! Så Annika får helt enkelt ha överseende... med att vissa är Norrfallsämnen ;-)

Kram och ha en fin dag!

2008-12-21 @ 07:05:04
Postat av: Annika

Hmmm, jag vet inte riktigt...det där med överseende?? DET måste nog tas under nogsamt övervägande!

Det enda förmildrande med "Norrfallsämne(t)" skulle vara den lycka som formligen sprutar ut från tänkta Norrfalls-bo, hon får nåt stjärnskimrande i blicken som klart får varningsklockor att slå hos oss som helst ser Uppland som boplats! Men men...va har väl vi att bestämma över ;-) ? En hit å en dit, far å fläng - hur länge ska vi stå ut med det? (hallå ni har ju just börjat...)

Nej, stjärnglittret är så härligt så va sägs om att skaffa "fast boende" på endast 2 håll?? så kan vi istället fara mellan dessa punkter till varandra, istället för 4 som nu är, förutom alla övriga "hem" som nyttjas... (obs det går fortfarande att ha 2 boende i Uppland!)



Allt det här pratet om Norrfall å sånt kan jag förstå! (sägs ju att sånt ska vara vackert). Men – att ni ska behöva hjälp för att hålla er varma?? Det var nå nytt! Börjar ni tappa greppet? Å Annicka, reglaget måste alltid vara år rätt håll för att det ska funka... det är liksom tekniskt omöjligt annars. Men det var ju tur att ni fick till det!



Eftersom ni trots allt troligen inte alls kommer att lyssna på mej...så tar vi väl å fortsätter den här diskussionen och andra under gemytliga former framöver tycker jag! Vem vet – jag kanske kan övertyga Norrfallet om att Uppland är helt okej också :-)



Å nu ska jag få åka hem!



Kram på er!

2008-12-22 @ 17:37:17
Postat av: Annicka

Annika -jag har inga som helst problem att få reglage i rätt läge, vilket du borde kunna dra dig till minnes att du tycker att du hört någongång!! Ja, med tanke på att jag aldrig har tyckt om att frysa menar jag ;-)

Men mig veterligt har inte du heller behövt kivats med en regulator för att få ordning på saker och ting -så ge mig för Guds skull lite inlärningstid på grejerna innan du börjar prata om "grepptappning" ;-)

Och det där med att det inte skulle lyssnas på någon som är hela två år mycket äldre det köper jag inte!!

För Joohoodåå... det gör det visst det!! Hörde finfint det där med att bo på två håll (och inte fyra) och det där om fortsatta samtal i gemytligehetens tecken :-) Tycker det låter kanoners!!

Hoppas att du kom hem ordentligt!!

Kram



P.s Är inte helt säker på att det där med bristen på frukostmackor i Skåne funkar som argument... men prova går ju ;-) D.s

2008-12-23 @ 00:52:53
Postat av: Neta

Hur farao kan nåt brinna nedåt ????????

Vår brinner iaf uppåt och veden brinner upp......alldeles för fort...

2009-01-04 @ 11:24:06
Postat av: Annicka

Ja du Neta... Det undrar jag med -fast jag har insett att jag bara får böja mig för ren fakta i det fallet ;-) Sen måste jag kolla upp lite mer exakt hur fort ved förväntas brinna ;)

2009-01-04 @ 16:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0