Dessan 2008-07-10

      

Jaha ja... det här var min lediga torsdag.
Den enda dagen den här veckan som jag är ledig för övrigt.

Och den har jag ägnat åt Dessan...
Dessan är min lilla röda VW Polo 1,6 och som nu nått den aktningsvärda åldern av elva år.
Hon är egentligen döpt till Desirée, men Dessan ligger liksom bättre på tungan ;)

Dessans ålder dock, upplyste mig besiktningskillen, hade satt sina spår på henne...
Hon kärvade lite i handbromsen... vilket jag med facit mycket väl kan förstå....
Jag skulle också vara kinkig och kärva lite om jag hade rostat ihop på samma sätt som Dessan.

Men, nu säger Vägverket en gång för alla att jag inte får framföra Dessan på våra svenska vägar om hon har en kärvande broms någonstans... så...

Sagt å gjort -jag fixade, som den sjuksköterska jag är, en tid åt henne hos doktorn.
-Upplyste doktorn om symtomen.
-Fick henne inlagd... och levde så utan Dessan under några dagar.

Igår blev hon dock utskriven och jag fick hämta hem henne...
Handbromsen var som om den hade varit en liten flickas ;-)
och
Idag var det så dags att visa upp att doktorn faktiskt hade klarat av sitt yrke...
Med andra ord -återbesök till besiktningen...
Och eftersom killarna ville ha både semester och lunch, kunde jag och Dessan stolta rulla ut ur besiktingshallen efter bara ett par minuter... med okej-stämpel å allt :)

Klart!!... Trodde jag ja...
Det har nämligen visat sig att Dessan har drabbats av någon sorts inkontinens...
Så hur udda det än låter, så tog jag Dessan tillbaka till doktorn... raka spåret efter avklarad besiktning... trots okej-stämpel å allt ;) 

-Jo du, eehm alltså... det var en sak till... Den där oljeliknande vätskan som ligger på marken om jag och Dessan står för länge på samma ställe?? Vad tror du om den??

Doktorn tittar lite försynt Dessan i underredet och därefter på hennes ägarinna.
Han ser så pass skeptiskt ut att jag förstår att jag ska vara glad över att han inte frågar hur länge hon har haft det sådär...

Dessan inkontinenserar från en packbox i växellådan!
Av packboxen finns nämligen mycket minimalt med "pack" kvar.
Men doktorn far i alla fall in i något sorts modifierat linneförråd och letar upp en ny packbox längst in på en hylla, ber mig fara hem (med buss i 1,5 mil) och njuta av solen ett par timmar samt äta lunch. Vilket jag naturligtvis lydigt gör.

Tjuvsätter mig lite vid datorn på msn också... och lyssnar lite på en vän som har haft roligare stunder än vad vederbörande har just nu.
Förundras återigen över hur lätt det är att sitta på "andra sidan" tangenterna och "vara klok" och så svårt att omsätta det i praktik om man är den som är drabbad...
Vad blev det för rättvisa i det fenomenet??

Nåväl... tar mig sedan tillbaka med samma buss (men annan chaufför) till doktorn och får skriva ut Dessan för andra gången denna vecka.
Nu utan både anliggande bromsar och läckage :-)

Dessan och jag känner oss nu redo som aldrig förr att ha semester tillsammans om...
... 3 ½ vecka ;-)

Kram Annicka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0