Våra fyra stadier

 

Den här helgen har jag passerat alla våra fyra stadier inom loppet av två dygn

Ja... på något sätt, i någon form har jag faktiskt gjort det...
Och då ska man komma ihåg att jag jobbat väldig många timmar av dessa två dygn, några har gått åt till att sova och resten till att... ja... passera stadierna då ;)

Och om man ska nu ska tro på bilden här ovan, så består våra fyra stadier av:
Välling, Läsk, Alkohol och Dropp!!
Det ena avlöser bara det andra och ibland går det hand i hand... och sen när man ska göra en slutsummering på slutet, så brukar man till vardags kalla det för "livet".
(jag hoppas i och för sig vid Gud att man fyller sitt liv med lite mer än så...)

Mitt eget förhållande till dessa fyra stadier är:
- Att jag gillar välling väldigt mycket... speciellt mormors bondbönsvälling på sin tid... fast helst utan bondbönor... vilket inte riktigt mormor gick med på...
Hon hade ju fattat grejen med att det var bönorna som mättade lite... 
Det hade inte Annicka, fem år!!
Nåväl, mormors bondbönsvälling är dock ett sådant där lyckligt och harmoniskt barndoms-sommarminne som jag tänkte spara på -ungefär lika länge som jag lever.

- Att jag gillar läsk onödigt mycket... speciellt gul... om det inte stavas Coca Cola. 
För stavas det Coca Cola, vill jag absolut inte att det ska finnas nåt gult i...
Lime-grejen var verkligen inte deras största hit!!!
Däremot har samma företag gjort en alldeles utomordentligt god variant med apelsiner i...
...eller ja... eehm... apelsiner och apelsiner...
Kolsyrat vatten, socker... åsså 6% apelsinjuice och tillsatsämnen ... ungefär i den ordningen...
Är ni med??... 6% apelsinjuice?!!  Det räcker ju inte ens till att "färga av sig" på innehållet i en flaska... Vilket tillverkaren i och för sig verkar har förstått och rådigt nog tillsatt färgämnet E160a??... Man får väl anta att det betyder gult på deras språk!!
Vad E414, E330 och E202 är, har jag lovat mig själv att aldrig ta reda på...
Är helt övertygad om att jag riskerar att bli sjuk då... om inte annat på sikt...

- Att jag gillar alkohol i olika former... olika mycket.
Det mest otippade är kanske att en Lagavoullin från År *långt-tillbaks-i-tiden*... med några droppar vatten i, kan förgylla min tillvaro en väldigt lång stund.
Känslan för whiskey tror jag trillade igenom från min farmor, till mig, via min pappa...
Via min mamma kommer det i alla fall inte!! :)
Men röda smakrika viner från lite varstans i världen é inte så dumt det heller... och de får gärna vara lite varma.
Hur som helst vågar jag nog påstå att tiden när man kunde "dricka vad som helst -bara man blev full" -aldrig haft något större utrymme i mitt liv... och nu hoppas jag att jag är tillräckligt vuxen för att låta bli att ta upp en sådan era också...

- Att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av dropp för egen del... än...
Om man inte räknar det otaliga antal som jag blandat och pytsat i mina patienter genom åren... Men då har det ju varit doktorn som bestämt... Tror han i alla fall...
Ett å annat vätskedropp har nog syster fattat av sig själv att det behövts... Å i det läget dyker det plötsligt upp ett dropp som en glad överraskning, på doktorns signeringslista... 
Syster kallar det för telefonordination... och kraken till doktor får äta sin middag i lugn och ro under tiden.

För att knyta ihop detta till det gångna två dygnen då så...
-Välling blev det av havregrynsgröten, pga för mycket vatten i micringsprocessen.
Men det funkade med äppelmos till det med...
Mjölken hade dock ingen plats i sammanhanget... Den fick bli i ett glas bredvid...
-Läsk rann ner ihop med pizzan igår... gul sort! Mycket gott!
-Alkohol (röd sort) dracks idag, eftersom jag tycker att detta är min fredag fastän det är måndag. För i fredags var det liksom måndag och i lördags var det tisdag och mellan lördag o söndag var det "mitt i veckan" och igår söndag var det torsdag och idag måndag är det fredag... och imorgon tisdag är en ledig dag och därmed é det lördag...
Phu... å där var alla begreppen på plats :D
-Dropp har jag hanterat ganska precis 9 stycken av i helgen... vilket är ett ganska försvarbart antal, med tanke på att jag bara hanterat 4 patienter totalt under samma period.


Med lite tillägg av nötter först (blandad sort) och sedan tandborsten: så säger jag godnatt.
Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Maria

Ligger du i sängen och sover och samtidigt pratar med mig och Vesna???

2008-07-21 @ 23:35:34
Postat av: Annicka

Nej, jag kan bara göra en sak i taget... och jag kan väl inte hjälpa att Du och Vesna håller mig vaken om nätterna ;)

2008-07-22 @ 00:38:55
Postat av: Neta

Bondbönsvälling är gott ;)

2008-07-22 @ 01:13:38
Postat av: Annicka

Neta: Det tycker jag med... idag ;)

2008-07-22 @ 01:17:47
Postat av: jappe

Hellre En rejäl Wirre än Välling

2008-07-24 @ 01:45:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0