Snö och saffran

   

Aldrig har det väl trillat ner så mycket snö

Inte samtidigt och på så kort tid i alla fall... :o
På 2½ dygn har det stormat ner ungefär en halv meter snö.
Det är i sådana lägen man tackar Vattenfall för att de har grävt ner elledningarna i backen.
För bara något år sedan hade ett sånt väder varit = strömlöst lika länge som snöovädret pågick.
Nu kunde jag åtmistone välja om jag ville sympatisläcka (grannbyn var nämligen ström-lös) belysningen hemma och elda stearinljus i värmen eller om jag ville baka lussekatter.
Jag ville baka lussekatter! ;)

Men först skulle ju ingredienser införskaffas till detta bak, vilket i sin tur innebar att bilen måste skottas fram ur all denna snö. Och även om gårdsfolket har en traktor med mycket bred och fin skopa, så blev det ändå en del att dra med snösläden.
Fast med ledig dag och rejält med kläder så är det faktiskt ganska mysigt.
När flingorna duggar i ungefär samma takt som man hinner skyffla bort dem och vinden viner i toppluvan. Det är grejer det ;)

Gillar i alla fall snögubben som kom för att hälsa på i förrgårkväll ;)
Han är betydligt längre än barnen på gården och har rönnbär som knappar ;) Och efter nattens fortsatta nederbörd fick han sopas fram på morgonen för att alls synas ;)

Å lussekatter blev det också. Några lussebullar blev runda och med socker på.
Det beror uteslutande på att jag tycker det är lite halvtrist att äta lussekatter efter jul -men jag är oerhört svag för saffran.  Man skulle alltså kunna påstå att jag lurar mig själv att vilja äta saffransbröd även efter jul -dock utan russin. ;)
Hoppas att mamma inte läser detta före söndag, för det är meningen att dessa små bakverk ska ingå i adventsfikat då ;)


 

Kram Annicka


Kommentarer
Postat av: Neta

Snygga bullar du bakar ;)

2008-11-27 @ 00:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0