Funäsdalsberget och stenen

    

Jag blev en smula ensam idag...

...om att vilja vandra -bara lite till uppför... innan det är dags att börja packa för hemfärd ;-)
Det fanns många bra ursäkter till att inte tycka att vandringsskorna skulle på... De flesta gick jag på -någon kändes klart tveksam till sin natur ;-)

Men sagt och gjort!  Matsäck i påse, långkalsonger och kängor på en sista gång! 
Ryggsäcken packades inte riktigt lika tungt idag som övriga dagar, eftersom turen "bara" bestod i att ta sig upp på toppen av Funäsdalsberget och fixa fotobevis för att jag verkligen varit där ;-) Fast en liten äggmacka sitter ju aldrig fel... så en sån, lite vatten i en flaska och fyra bitar Schweizernöt fick följa med. Och så iväg medan de andra bestämt sig för att ta en helt normal promenad nere på låglandet och kolla affärslivet i byn ;-)

Funäsdalsberget måhända inte vara det största berget jag sett denna vecka, men icke dessto mindre är det brant när man ska ge sig på det uppför!!
Lite lattjo att man kan fortsätta att gå flera dagar i rad, plåga musklerna, nästan storkna, undra varför man utsätter sig för det ungefär en miljon gånger och sedan ändå tycka att det är det bästa man har gjort... Märkligt fenomen det där... ;-)
Men jag följde samma mönster även idag. 100 meter uppför och svetten lackade, musklerna som uttryckligen talade om att dom inte var kompis med mig, *storkna*... och sen... när jag väl pallrat mig upp till Toppstugan... så var det verkligen återigen ett av det läckraste jag har gjort.

Att sitta där med äggmackan i handen och titta ut över Funäsdalen och vattnet som rinner längs med hela byn är någonting utöver det vanliga. Försökte lokalisera det gula huset som Arvid Larsson lånade ut till mig och mina föräldrar när jag var... inte så gammal alls.
Men tillräckligt gammal för att minnas att jag faktiskt varit här en gång förrut.
Det är häftigt... och då, där någonstans mitt i äggmackan... ringer Anne-Li och vill ta en bild "på mig vid toppstugan"... Grejen var bara att de var hos den lokala bagaren lite mer söderöver i byn... Men det grejade sig -det blev en bild även om den inte avslöjar mina rynkor direkt ;-)

   

På vägen ner gjorde jag en närstudie av alla snökanoner som står likt blåklockor i backen.
De ser lite malplacerade ut kan jag tycka, i de för övrigt väldigt grusiga och oerhört snöfria nerfarterna. Min pappa hävdade att det där årstidsrelaterat... och med tanke på hur ofta han transporterar skidåkande människor hit om vintrarna, så är jag benägen att tro honom ;-)

 

Efter upp kommer ner... och efter ner kommer dusch och en kopp kaffe. Och hips vips dök mina kamrater upp i dörren också med olika versioner om vad som varit mest sevärt på shoppingrundan. Det skiftade från blåkantade vinglas till skotrar till små söta ord konstnärligt författade till renfällar till... ja... and so on... ;-)
Bullarna som skulle handlas hos lokala bagar'n var dock en idé som föll tungt... Det hade nämligen brunnit i bageriet. Statoils substitut för denna missräkning kändes dock inte som något riktigt roligt alternativ -även om choklad är mycket gott ;-)

Middagen = kylskåpets rester efter veckan... och alltså fort gjort!
Sedan flanering i Funäsdalen för alla intresserade.

  

Vi tittade på den forntida park som ligger mitt i byn, vilket var mysigt. Fint där! Dessutom en vacker kväll som lystes upp av solens strålar. Sol har vi annars inte varit bortskämda med idag.
Kyrkan fick sig en liten påtitt också. Kan konstatera att kyrkans port gör sig väldigt att avportättera i svartvitt -om det nu var någon som funderat hur det står till med den saken ;-)

   

Sen skulle vi som sista punkt idag kolla in stenen som trillade ner från berget och skrämde prästparet en tidig morgon någongång på 60-talet?! Den över två meter höga stenen rullade nämligen in i deras hem och demolerade det mesta utom prästparet själv dessbättre!
Och det gick ju bra att titta på den stenen... när man väl hittade den?!
Men någonstans jag har en känsla av att vi inte gick dem mest smidiga vägen och under en liten stund undrade jag om jag inte var halvvägs uppför Funäsdalsberget igen :-o
Och inte blev det bättre när vi till slut insåg att hade vi bara handlat först, så hade det ordnat sig mycket enklare... för rakt snett över gatan från ICA...-där var den!!! ;-)

Pecanglass, snacks till Doobidoo och lite packning inför morgondagen fick avsluta denna dag!

Kram och godnatt!
Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Stenen vid Ica, låter som det kunnat stå i turistbrocshyren.

Dans i Gävle i morrn? Eller ska du vara hemma o massera benmuskler??

2008-09-20 @ 19:27:25
Postat av: Annicka

Neta: Det STOD i turistbroschyren!! Vi kunde konstatera det när vi väl kom på att den broschyren låg kvar i min jackficka... :D

Nope, ingen dans i Gävle idag. Massage kändes som en betydligt bättre idé... ;)

2008-09-21 @ 19:07:06
Postat av: Neta

Mmmm va väl det du fick din luring asg

2008-10-07 @ 17:29:35
Postat av: Annicka

Det där Neta, tyckte jag du räknade ut mycket smart faktiskt ;)Å benmusklerna mådde kanonbra på måndagen kan jag tala om ;)

2008-10-07 @ 20:13:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0