Vesnas häxblandning

   

2,5% gick det åt -av den röda vätskan

Under den gångna veckan har jag sett följande blandning göras i avdelningens läkemedelsrum.
Den slutgiltiga vätskan såg allt annat än miljövänlig ut, men sägs vara helt ofarlig och blandas i vanligt koksaltvatten och ges till patient i utredande syfte.

Koksaltvattnet  i sig är inte gratis om man betänker hur mycket natriumklorid som faktiskt används på en vårdavdelning under ett dygn. Men att vara den som rekvirerar det där röda som existerar i den lilla flaskan med grått gummimembran på -den blir inte rik kan jag säga ;)
Det går 10 milliliter i varje flaska och det gick inte att beställa mindre kvantiet än en förfärlig massa flaskor. Och det användes ganska exakt 0.25 ml av det röda innehållet för att få en ½ halv liter klart koksaltvatten att anta den uppenbart giftigt knallgula färgen.

Nåja, nu ska vi inte förfasas över att det finns en så stor kvantitet hemma av det röda. Det är lång hållbarhetstid på det, så alla de övriga flaskorna kan ju komma till användning... senare...
Att det sedan är första gången under mina tio år på bygget som jag träffar på detta Fluorescein injektionsvätska® kanske dock borgar för att vi inte kommer att hinna nyttja hela den förpackningen med flaskor som kom hem i den gröna apotekslådan. Inte före utgångsdatumet i alla fall... och efter är det ju inte tillåtet... ;)

Vad det gäller sista bilden i raden här ovan, så står det inte helt klart huruvida den togs före eller efter handhavandet av den röda vätskan.
Men eftersom Vesna såg ytterst välmående ut när vi skildes från varandra igår eftermiddag, så får jag väl anta att dessa inte har med varandra att göra ;)

Kram Annicka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0