Soppatorsk

  

Det finns roligare saker att pyssla med en lördagseftermiddag

Bränsleförbrukningen för ett fordon anges i Sverige traditionellt i liter per mil. Numera används ofta istället liter per 100km. I USA vänder man på det hela och anger hur många miles man kommer på en gallon bränsle. SI-enheten för volym bränsle per vägsträcka är kubikmeter/meter = kvadratmeter.

Det är exakt sådana här sorts uppgifter man struntar fullständigt i när man noterar att bilen man försöker komma till jobbet med plötsligt får en mycket märklig gång och väldigt egendomliga varvtal för att vara i full färd framåt på en motorväg. 
Men det är sedan när batterilampan lyser hotfullt rött där på instrumentpanelen som man inser att avfarten till rastplatsen Mora Stenar mitt emellan Knivsta och Uppsala är det enda alternativet till vägrenen på E4:an... och så tänker man den enda logiska tanken:
-Hur i himmelens frid hade jag räknat ut det där??
Klart som f-n att det inte går att åka från Norrköping till Uppsala på en halv tank i en Polo!!
Fattar ju vilket nöt som helst...

Nåja -som en liten tröst till sig själv i detta läge kan jag berätta att det fanns fler jubelnötter ute just denna lördag! För bäst som jag står där och väntar på Hjälp och pratar med hjälpens fru i telefon (av nöje och typ total brist på annan sysselsättning) så kommer det seglandes en förare med glasögon och stor portfölj -i bil av 2009 års modell... Gör en tvärnit och backar tillbaka de femton meter han liksom kom för långt... Så vevar han ner rutan på passagerarsida och säger smått intelligensbefriat och mycket halvirriterat över ett sovande barn:
-Där kan du inte stå!!
 ?????
(Å fan -det säger du??)... tänker jag bara... ler glatt och säger lugnt:
-Jag har nog inget större val innan min bil har fått några liter bensin igen...
Då inser portföljnissen tydligen att jag inte står där med min något illa valda placering, 25 meter ifrån en halv miljon tomma parkeringsplatser, bara för att jävlas med honom...
Han hjälper mig till och med att rulla fram Dessan några meter så att jag trots allt hamnade lite bättre till. Tack så mycket för visad vänlighet ;-) Far du vidare i frid med din familj...

Sen kommer i alla fall Leffe -min räddare i nöden! Med en liten dunk vars innehåll rinner rakt ner i Dessans magsäck och jag kan, med väl tilltagen körtkortsbehållarhastighet fortsätta färden mot sjukhuset... med ett litet kortare stopp till förstås -vid första bästa Bensinmack i stan ;-))
Och bara 20 minuter sen stämplade jag in på jobbet!
Tack Leif!!

Som en slutlig parantes i sammanhanget kan nämnas:
Att nu kan man bränna sin egen etanol hemma på bakgården och dra ner sina bränslekostnader avsevärt. Med hembränningsapparaten E-Fuel 100 Micro Fueler får man en liter etanol för endast 1,50 svenska kronor. Oerhört praktiskt ;-) 
Det enda som behövs för att man ska kunna producera sin egen etanol med hembrännings- apparaten är en specialutvecklad jäst, socker, vatten och el. Men sen är det tydligen inte så enkelt som att damma av den gamla olagliga spritbrännaren. Det måste vara en som är stor som en diskmaskin och har ett särskilt membran som separerar etanolen från vattnet. Dessutom måste man uppenbarligen söka tillstånd från både Folkhälsoinstitutet och kommunen för att få använda prylen.

Men det omaket kan det ju vara värt...
-om man har 30 mil till Skärblacka och kan tjäna nio kronor litern ;-)

Kram Annicka


Kommentarer
Postat av: Neta

Hur kunde du se att han hade portfölj?? ;) han körde väl och i fram satt ett barn....

2009-03-08 @ 01:03:13
Postat av: Annicka

Neta: Eehm... ja alltså... jag såg den inte direkt sådär -kan man väl säga... Men han "såg ut" som en portföljnisse! Glasögon hade han i alla fall ;)

2009-03-08 @ 06:47:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0