En vidunderligt vacker morgon

 

Ibland undrar man varför det händer...

Min mamma säger att det är för att jag inte har några persienner i mitt sovrum, vilket är ett argument som jag bestrider å det bestämdaste...
Jag har aldrig haft några persienner i mitt sovrum och det går bra ändå... *sådeså*!!
Men den här morgon var i alla fall en sådan morgon...

Jag vaknade före gårdstuppen!! :o
Och med tanke på hur förtjust jag är i att sova just under denna okristliga tid på dygnet, så är detta fenomen ganska ovanligt.

Ljuset som tar sig in genom mitt köksfönster under morgonens tidiga timma är dock fantastiskt.
Solens första strålar för dagen letar sig in och ger köket ett mycket behagligt sken.
Det glittrar lite i vattnet i dammen utanför och gnistrar lite mellan grenarna i de hundraåriga träden som finns på gården.

Men... med andra ord - det är två saker som måste klaffa för att jag ska få uppleva detta:
1) Jag själv måste vara i vaket tillstånd mellan 06.45 och 07.15... *mycket ovanligt alltså*
2) Vädret måste ha bestämt sig för att vara i soligt tillstånd mellan... ja, samma klockslag... ...typ... ;-)

Oddsen att dessa två sammafaller skulle jag kunna "spela på"... och trots att jag inte är född under en vinnande stjärna skulle jag känna mig ganska trygg om att dra hem storkovan.

Ändå är det bara att konstatera... idag hade jag loosat!!
Konstatering nummer två: Det var en vidunderligt vacker morgon.
Där låg jag i min säng och tittade på de skimrande strålarna och filosoferade harmoniskt över hur jag skulle fortsätta min dag.

Tre alternativ kom för mitt sömndruckna sinne:
1) Kissa
2) Flugjakt med medföljande mordrisk... eller...
3) Rätt och slätt omsomning

Det blev variant omsomning förstod jag, när jag tittade på klockan nästa gång och insåg att det var långt efter kaffedags.
Kissnödet var större än någonsin och flugan var fortfarande i livet...
Vilket den också var vid 11.45 idag på förmiddagen.
Sedan dess är det förhoppningsvis ingen som har sett den, eftersom jag inte varit hemma efter 11.45.

Till frukostkaffet roade jag mig med att kolla igenom gårdagskvällens och nattens skörd av mail och sms.
Och till min stora glädje fanns en hel rad respons på denna blogg, vilket gjorde min redan harmoniska morgon till en mycket  glad morgon också.
Tack alla ni som kommenterat detta!

Lärde mig också ett nytt ord idag... där någonstans i slutet av morgonkaffet!
Jag fick nämligen frågan om det fanns något rationellt skäl till att jag hade en länk till spraydate och Allers veckotidning på min blogg??... eller om det var av pekunjära skäl??
En högst relevant fråga tycker jag... nu när jag fattat vad det var jag skulle svara på ;)
Tackar vederbörande för noterat inslag i debatten ;)

Vad jag svarade??
Att det inte var av pekunjära skäl... jag hade helt enkelt inte satt dit länkarna själv :)
Den dagen jag driver en egen blogg under någon som helst inverkan av pekunjära skäl, lovar jag att börja använda papper och penna igen! :)
Däremot har jag nu rensat bort länkarna av egen kraft ;)

Min arbetskväll blev sedan en mycket lugn historia!
Det kan liksom inte bli annat när det bara är fyra patienter att ta hand om.
Eller det där påståendet kanske inte var riktigt sant ändå, när jag tänker efter.
Det räcker med att en (1) blir riktigt riktigt akut sjuk så har det ju med ens ordnat upp sig med det "lugnet"...
Men denna kväll var det sant i alla fall :)

Det mest spännande som har hänt är att jag blivit kär i en amerikan.
Fullständigt underbar människa.
Fast jag ska helt sanningsenligt säga att jag blev lika kär i samma amerikan's fru.
Vi har rett ut uttalet på kustsamhället Västervik och betydelsen "cross one's finger" i förhållande till vårt "hålla en tumme".
Ganska kul att höra Västervik med amerikansk accent förresten... Det blir *westerwick* på något förnöjsamt vis ;)

Nu är det dags att sova en stund... för att sedan återvända till avdelningen imorgonbitti...
Six fortyfive (06.45) sharp!!
Så godnatt och sov g...

Nej men jo just ja...  appropå 45 då...
Eftersom jag varit inne på ordlärarlinjen idag, så passade jag på att lära mig en massa icke livsnödvändiga saker om just ordet fyrtiofem också.

Visste ni att Wikipedia anser att det första man behöver veta om 45 är att det...
...lyssna nu -det här är viktiga grejer... är ett naturligt nummer efter 44 och före 46...
Det ni... coolt... ;)

Man får sig också till livs att:
1) Det är landsnumret till Danmark, om det är så att man har någon arvmoster man borde ringa där!
2) Har man lyckats med konststycket att hålla ihop sitt äktenskap i 45 år, kan man med gott samvete och stort nöje fira sitt Safirbröllop med pensionerade barn, härliga barnbarn och änglalika barnbarnsbarn :D
3) Det är en låt med Elvis Costello...
...och så till slut...
4) 45 är atomnumret för Rhodium.... speciellt denna sista uppgift kommer jag... kanske inte att ha så stor nytta av i min vardagliga vardag ;)

En vardaglig vardag som idag började med:
-en vidunderligt vacker morgon!! :)

Nehepp... lite sömn var det...
Kram och godnatt!!


Kommentarer
Postat av: jappe

Syssis Man ska lyssna på sin Mamma ju L

2008-07-19 @ 21:03:21
Postat av: Annicka

Det gör jag också... ibland ;)

2008-07-20 @ 17:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0