Funäsdalen via Mariehamn

   

Det tar ungefär en helg att komma till Funäsdalen...

...om man tar vändan förbi Mariehamn på Åland för att komma dit.
Men å andra sidan har man ganska roligt under tiden ;-)
Cinderella fick bistå som färdmedel över på internationellt vatten, för att fira bror Håkans födelsedag. En familjetillställning, så helt annorlunda än de kryssningar jag åkt tidigare.
Men på många sätt mycket trevligare ;-) Å då menar jag på många sätt!!
Det var himla skoj att åka ihop med familjen och inte behöva ta hänsyn till några andra än just dem! Och inte bry sig om något annat på båten än just dem... och att få lite mat i magen... och att få lite god dryck i magen... och att få lite dans i benen... och få lite komplimanger i själen... och få lite... ja, ni fattar... ;-)

Fast sen var det ju förstås killen som satt i kassan på Taxfreen... Om man inte har gått isäng förrän mot morgonkvisten på natten och man i det läget tvingats inse att tandborsten är med i packningen som flyttade till Funäsdalen bara någon dag tidigare... så finns det nog få saker jag längtat efter så mycket som att få hänga på låset till Taxfree, för att införskaffa en tandborste!!

På med paltorna, dra fingarna hjälpligt genom håret, fånga upp Visa-kortet i handen och sen ta hissen från däck 2 till däck lite högre upp... och in och sno åt sig första bästa tandborste... Inte ens färgen spelar roll... Ingen lär sannolikt matcha färgen på toaletten i hytten i alla fall... Det är då killen i kassan kommer in i bilden... -Legitimation Tack!  *storkna*
Jag har alltså sovit i max två timmar efter en sagolikt rolig afton på båten, där rederiet redan tjänat ganska många kronor på vår familjs närvaro... och jag längtar bara efter att få borsta bort resterna av det från mina tänder...  Snälla Jösses... Tandborsten kostar 23,50:-
Ett litet leende... så kanske det löser sig... -Måste jag... ner på tvåan bara för att... för att sen tillbaka hit... för att sen ner till tvåan igen och där äntligen få...??

Jag förstår på kassakillens trots allt ganska muntra uppsyn... att det är EXAKT så han har tänkt sig min kommande kvart i livet...
Så japp... proceduren tar sin början... hissen ner... hämta legitimationen och så upp igen...
Och väl tillbaka i Taxfreen, så kändes det ändå ganska rimligt att inte vilja halshugga killen för att han har skött sitt jobb... Dessutom fick jag en liten mössa av honom för att jag höll reda på att alla kunder efter mig ställde sig i en annan kö... Han ville nämligen stänga kassan...
Jag glömde fråga om han inte heller hade fått någon frukost än då... ;-) 
Och nu lär jag aldrig få veta...
Dagen fortsatte i trevlighetens teckan... och jag tror att det var en generellt väldigt nöjd familj som satte sig på bussen och åkte hem...

Väl hemma igen hade det hänt saker i mitt hem medan jag roat mig på Östersjön...
Där står numera en säng... i modell pussel!
Den har tack vare mycket goda vänner, uppfinningsrikedom och en snäll mamma, tagit sig dit genom halva mellersta mellansverige och rakt in i mitt vardagsrum.
Dessvärre hann jag inte åtgärda pusslet i annan omfattning än att titta på den och konstatera att den var lika fin som jag kom ihåg -men att den möjligen står något felplacerat ;-)

Men tiden som fanns över innan min hjärna hotade att kollapsa av krysströtthet behövde fokuseras på att omstrukturera den ryggsäck som skulle följa med till Funäsdalen om inte alltför många timmar... Hann med att tvätta reskläderna för samma ändamål också.
Men sen så... ordnade det upp sig... ;-) Somnade gott och väldigt glad.

   

Vaknade gott och väldigt glad också... vilket kan tyckas lite märkligt med tanke på att dagen var ämnad att tillbringas 7 timmar i en buss. Men det går att vara glad i en buss i 7 timmar också ;-)
Fick skjuts till bussen som gick från Gävle Bro och lunch innan på samma ställe...
Som sagt.. uppfinningsrikedom och snälla föräldrar är konceptet för välgång många gånger...
Och den här helgen + måndag har dom slagit alla rekord ;-)

Resan upp till Funäsdalen gick alldeles utmärkt tack vare Härjedalingen och chaufför Tomas. Matstopp i Tönnebro... kändes inte som ett problem det heller, trots att jag ätit mat bara en liten stund tidigare. Jag hittade en liten naturstig att vandra kring på så länge.
Som en liten försmak på det som komma skulle liksom...
Men sen var det ganska raka spåret upp, borsett för att släppa av resenärer vid ungefär varannan mjölkpall längs vägen...
Eller det kanske var att ta i... men ett par stycken här å där i alla fall...
Klockan 19.18 stod jag i alla fall på stationen i Funäsdalen och hittades som resegods av mina fjällvandringskamrater ;-)
Vi har efter det endast shoppat på ICA, ätit äppelpaj och pratat om våra dagar från det att vi sågs tidigt i lördags morse... Då när största delen av min packning skulle flytta norrut...
Nu är det dags att sova en stund, så att benen håller för fjälltopparna imorgon...

Vad som hände med mössan... gåvan från Taxfeekassakillen ni vet??
Inget annat än att jag insett att det står Ädelbrännvin på den och att jag undrar om jag möjligen kan ha den nu på fjället... Återkommer i ärendet ;-)



Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Syster Maria

Skrev du allt detta på mobilen eller har ni ett stycke dator med dig??

2008-09-16 @ 18:05:02
Postat av: Syster Maria

Ni och dig?? Har grava problem med grammatiken idag...

2008-09-16 @ 18:05:43
Postat av: Annicka

Maria: Oavsett hur det står till med grammatiken, så råkar det infalla sig så fiffigt att mina medresenärer bringat en dator till vårt för tillfället gemensamma boende... :-)

2008-09-16 @ 22:24:27
Postat av: Anna

Ang.Cinderella.Ja,jag fattar ;-)

2008-09-21 @ 17:16:51
Postat av: Annicka

Anna: Skam vore väl annars -du var ju med!! ;) En av våra bättre resor... om man säger!! :D

2008-09-21 @ 18:57:56
Postat av: Anna

Ja det var det absolut ;-) Kunde inte blivit bättre :-)Men det borde ha fortsatt lika bra oxå ;)För alla av oss menar jag :-D

2008-09-28 @ 10:00:42
Postat av: Annicka

Anna: Ja 25% av oss gjorde ju mer onytta än nytta ;)

2008-09-28 @ 21:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0