Vilken vecka det varit

   

Det började på KTC och slutade vid Skarholmen

Jag har under de senaste två åren, i samarbete med Anna-Lena, ägnat mig åt att utbilda vårdpersonal i omvårdnad av patienter med treakeostomi (hål i halsen)
I måndags var det dock dags för sista tillfället under min tid i Uppsala. Det gick bra men det kändes på sätt och vis vemodigt att lämna KTC (kliniskt träningscentrum) denna dag när jag vet att jag inte kommer att komma tillbaka hit.
Men gänget som bistått med allt man behöver när det fattas undervisningsmaterial, sett till att datorn och projektorn gör som den ska och fixat med... ja typ allt... tröstade mig med att det håller att byggas upp ett liknande centrum i Linköping...
Tack!! ;)
   

Efter föreläsandets slut var det meningen att det skulle hållas en officiell avskedspicknick i Stadsträdgården utanför sjukhuset. Nu tyckte inte vädret att det var en bra dag för sånt och visade sig från den mest lynninga sidan... Men all heder åt Marie som plockade fram en "bar", lite hastigt och lustigt. Dom har nämligen en allmängemensam sådan i huset där Marie bor.
Mycket mysigt!!
Så där avnjöts alltså den italienska picknick-tallriken som var medtagen. Vinet fick jag med mig hem, eftersom jag hade den illa valda smaken att köra bil ;)
Ett mindre tal, blommor och presenter ingick också i aftonen. Har ni funderat över att man är aldrig så "bra", som när man ska sluta på sin arbetsplats, fylla femtio eller gå i pension ;)
Mina arbetskamrater hade också "tänkt till" lite och bland presenterna kunde ses en bok som heter Tierp tar tillvara och en glasskål gjord vid det nystartade glasbruket i Tobo, som ligger bara ett stenkast från Tierp. Hemlandstoner att ta med sig till Östergötland alltså :)
För detta vill jag också säga: Tack!!

 

Tisdagen ägnades åt att jobba under dagens första 8,5 timmar.
Nästföljade 10 timmar ägnades åt att umgås med kamrat Annika och hennes sambo P-O över en bit stekt fisk och nån god gucka till det.
Det blev till och med så att rabarberpajen fick vänta... till efter dansen ;) Det fanns liksom inte plats för nåt mer i magen innan dess...
För dans blev det till Micke Ahlgrens i FH Hallunda. Och även om jag "lagt av mig" lite vad det gäller dansandet, så går det ganska fort att komma på hur kul det är, när man väl har entrat dansgolvet igen ;)
Efter dansen var det dock dags för den där pajen. Och efter att stigit upp tidigt på morgonen, varit igång hela dagen och dansat på det, så serverades den med en hel del fnitter där i Annikas vardagsrumssoffa...
Halv två slog vi ihop våra blå -och jag lovar att hade vi inte tagit det aktiva beslutet, så hade det ändå hänt då. Det fanns inte ett milliuns av energi kvar till att fortsätta hålla ögonlocken öppna ;)
Sen mina vänner följde en helt vanlig arbets-onsdags-kväll och en helt lika vanlig ledig torsdagskväll på det ;)
   

Men fredag efter jobbet -då var det dags igen: Det hölls klinikfest vid Skarholmen ;)
Klinikfesten gick i sommarens och blommornas tecken. Väldigt mysigt. Dessutom fanns det en påbjudan i inbjudan om att man skulle komma i sin sommarhatt och bli lite i densamma ;) 
Skarholmen ligger så vackert till vid vattnet -en perfekt plats att ha det på alltså.
Blåste gjorde det dock, vilket lockade ut säsongens första vindsurfare??!! :o 
Jag vet inte -men personligen tror jag nog att jag avstår det vårkalla Mälarvattnet ännu en liten stund ;)

   

Kvällen bjöd sedan på spex, underhållning, Körslaget och dans till discomusik.
Det bästa med att vara nykter (har fortsatt mitt oskick att köra bil hela veckan) på en tillställning där det dansas salongsberusat till just discomusik, är att då får man åbäka sig precis hur mycket man vill i sällskapet och det betraktas ändå som fullständigt normalt!! :D

Körslaget var ett kul inslag. Sex lag (körer) bjöd verkligen på sig själva med liv och lust... ;) 
Möjligen kan man tillägga att det skedde med varierande resultat... kanske... ;) 
"Barbro på operation" gjorde dock ett helt formidabelt framträdande med sin kör "The Juryslickers". Och det spelar ingen roll att de manliga kördeltagarna mutade den kvinnliga juryn med blommor före inslaget -coolare version av "Hon har blommor i sitt hår" lär kliniken aldrig mer få höra eller beskåda. De var värd varenda guldchokladmedalj de fick!! ;)

David Bowie gjorde också ett framträdande av guds nåde... eller om det var "vac-killen" på sjukhuset ;-)  Hur som helst -sjunga Bowie kunde han i alla fall... ;)

För att nämna en sista programpunkt bland aftonens underhållning, så måste jag säga att Anna-Lena och Mats gjorde sig väldigt bra som "syster Mimmi" och "doktor Alvar"...
Tror inte dom missade någonting av sånt som rör lågkostnadsbudget, it-system, tidsbrist och lågavlönad vårdpersonal ;)
Tror också att kontentan av syster Mimmis ideér till doktor Alvar blev att städarna ska ta över undersköterskornas sysslor (för städarna är ändå närmast patienterna) Undersköterskorna ska ta över mer av sjuksköterskornas arbetsuppgifter och sjuksköterskorna tar över läkarnas jobb och börjar i samma veva tillhöra IT-avdelningen -för sköterskorna sitter ändå så mycket framför datorerna... och då skulle säkerligen deras löner stiga också per automatik...
Mjaha?? Men läkarna då?? Ja men herregud -nån måste ju städa också!! ;)


    

Sommarhatten skulle alltså tas fram och dammas av efter vinterns förvaring... och bland aftonens många och vackra kreationer kunde bland annat följande ses.
Från vänster: Leif, Sylvester, Christina, Karin, Maria, Kalle och Gunhild.

Som sagt: vilken vecka det har varit!! Otroligt intensivt men lika otroligt roligt sätt att avsluta mina 10 år på öronkliniken i Uppsala på!! Och jag kan säga att jag har aldrig kramats så mycket med allehanda kollegor som just denna vecka... Det har förvisso varit en massa "avskedskramar" -men under rådande omständigheter så har de ändå inte varit av den sorgliga sorten. Jag ska ju inte lämna specialitén -jag ska bara byta klinik... så oddsen för att vi kommer att träffas igen förr eller senare på regiondagar odyl. är ju trots allt ganska stora... :D



Så till sist en helt ovidkommande notifikation från den gångna veckan:
Made in EU??
Vart ligger landet EU?? ;)

Kram Annicka

Kommentarer
Postat av: Neta

Förstår du haft det körigt (du kan uttala k där på 2 sätt ;)) o nu har du sagt hej till Ahlgrenarna också, men dom spelar väl i dina trakter sen också?

Klinikfesten verkar ju inte heller gå av för hackor precis, fick ju smakprov redan igår.

Säger bara att det är tur det finns datorer så man kan ha kvar syssiskontakten. :)

2009-05-09 @ 23:34:57
Postat av: Annicka

Neta: Ahlgrenarna blir nog mitt minsta bekymmer. Ålandsbåtarna lär väl ska fortsätta att gå även i framtiden (å nån mer gång ska jag väl åka sån också ;-))och jag kommer att vara först i entrén när dom spelar i Broby till exempel :D

Om klinikfesten kan jag bara säga en sak: Den var urkul!! :D

Vad det gäller datorerna... Neta -tror inte dom kommer att lägga ner sms-funktionen på mobiltelefonerna heller ;)

2009-05-10 @ 08:02:23
Postat av: Neta

Du har så rätt så

2009-05-10 @ 23:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0