Gustav Adolfsdagen

   

Slaget vid Lützen
På morgonen den 6 november 1632 låg en tät dimma utbredd över slätten vid Lützen, hvarför Gustaf Adolf måste uppskjuta anfallet...
Ja alla har vi väl någon gång läst texten som inleds med dessa rader. Oavsett intresse för historia tror jag inte att man lyckats komma undan just detta under historielektionerna i skolan.
Kriget avslutades med en seger för Sveriges del, men det uppvägde inte förlusten av konung... och än idag firas Gustav Adolfsdagen den 6 november till minne av Gustav II Adolfs dödsdag 1632 i slaget vid Lützen.

• Dagen har firats sedan början av 1800-talet. I Göteborg har dagen haft stor betydelse eftersom Gustav II Adolf anses som stadens grundare. Han lär ska ha pekat med hela handen och sagt:
-Här skall staden stå! 

• Gustav Adolfsbakelserna skapades första gången av konditoriet Bräutigams i Göteborg år 1906 och kan fortfarande ätas just i november.

• I Uppsala firar studenterna dagen till minne av Gustav Adolfs generösa gåva till universitetet.

 

• Gustav Adolfsdagen firas även i Finland under namnet Svenska dagen.
Gustav II Adolf sågs som en hjälte och frihetskämpe och dagen var avsedd att verka för den finlandssvenska befolkningens sammanhållning och har sedan dess fungerat som ett slags nationaldag för finländare med svenska som modersmål. På Svenska dagen sjungs "Modersmålets sång".
Det är också en stor festdag med middagsbjudningar och underhållning på många håll i landet.

• Åsså till slut vill jag bara säga:
Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg hundrakronorssedeln... ;)

  

Sen kan jag ge mig katten på att det var lika dimmigt i Östergötland i morse,
som det var i Lützen 1632... däremot gick det inte lika våldsamt till på öronmottagningen denna dag, som det tycks ha gjort på slagfältet vid Lützen för 377 år sedan ;)

Kram Annicka


Kommentarer
Postat av: Anders Oskarsson

Ja jag är faktiskt också så pass gammal (och dessutom 3 månader äldre) så jag kommer också ihåg den...;)

Jag kommer ihåg att jag kände mig verkligen rik när jag höll i en sån fin stor hundrakronorssedel:)

2009-11-07 @ 22:39:09
Postat av: Annicka Barklund

Ja ja... tre månader hit eller dit... men jag kan ju inte påstå att man känner sig lika rik idag som man gjorde då... Men så är ju hundrakronorssedlarna mindre idag också ;)

2009-11-07 @ 23:19:45
Postat av: Neta

Jag minns den också ;)....

Tack för historielektionen! kram till er båda.

2009-11-08 @ 13:19:04
Postat av: Maria

Mycket intressant inlägg. Mycket som jag inte visste sedan tidigare. Du har berikat mitt liv!! TACK!!!

2009-11-26 @ 13:02:29
Postat av: Vesna

Maria sitter här och suckar över hur tråkigt ämne du valt att skriva om.. Själv tyckte jag att det var väldigt intressant och givade. You go girl :D

2009-11-26 @ 13:03:35
Postat av: Maria

DET ÄR FULT ATT LJUGA VESNA!!! Jag suckade inte alls för jag tror alla är ganska överens om att jag är mer kultiverad och sofistikerad än du!

2009-11-26 @ 13:10:43
Postat av: Vesna

Undrar vem som ljuger och inte ljuger här... Jag har faktiskt ett vittne som hörde dig säga det du sade.... Så SLUTA LJUGA för oss och för ditt eget bästa SLUTA LJUGA FÖR DIG SJÄLV!

2009-11-26 @ 13:18:41
Postat av: Annicka

Hey girls... inte vara osams nu... Ämnet kanske inte var det roligaste -det var åtmistone inte av purfärskt datum... Men är det Gustav Adolfs dag, så finns det inget annat kultiverat val än att välja just detta... Vad ska göra åt det liksom... ;)

2009-11-30 @ 00:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0